Multidisciplinair centrum voor diagnostiek en begeleiding van hoogbegaafden

Activiteiten voor hoogbegaafde kinderen

Activiteiten voor hoogbegaafde kinderen

De activiteiten voor hoogbegaafde kinderen (4 tot 12 jaar)

Waarom activiteiten voor hoogbegaafde kinderen?

Wij stellen activiteiten voor kinderen voor zodat uw kinderen leuke culturele momenten kunnen delen met andere hoogbegaafde kinderen. Op dit ogenblik hebben deze activiteiten enkel in het Frans plaats. Wij zullen in de loop van 2016 wellicht ook Nederlandstalige activiteiten voor kinderen kunnen organiseren.

Hoogbegaafde kinderen nemen dikwijls de plaats van leider in, ofwel worden ze vaak uitgesloten uit de verschillende groepen waarin ze zich bevinden. De activiteiten die wij voorstellen laten aan deze kinderen toe zich te bevinden in een groep gelijkaardige kinderen, waardoor ze gemakkelijker op een natuurlijke wijze hun plaats in de groep vinden. Deze plaats is het vertrekpunt voor het opbouwen van het zelfvertrouwen.

De bedoeling is dat het kind zichzelf kan zijn, zonder negatieve aanpassingsstrategieën. Het kind kan zo de basis van sociale relaties leren kennen, in een beschermde omgeving. De ontwikkeling van het zelfbeeld gaat onvermijdelijk gepaard met de identificatie met leeftijdsgenootjes. Tijdens de interacties met andere hoogbegaafde kinderen krijgt het kind een coherent spiegelbeeld voorgehouden en kan het veranderingen gaan leren doorvoeren in zijn/haar sociaal leven (familie, school, buitenschoolse activiteiten).

Deze activiteiten hebben ook een therapeutisch doel. Wij benadrukken het belang van een regelmatige aanwezigheid op deze activiteiten. Onze ervaring leert ons dat de integratie van een nieuw kind in de groep zeer snel gebeurt, reeds tijdens de eerste activiteit. Het is daarentegen moeilijk een kind te helpen beter worden indien men onvoldoende aanwezig is.

Activiteiten voor hoogbegaafde kinderen... Hoe?

We stellen alles in het werk om activiteiten met ervaren animatoren te organiseren. Animatoren die open staan voor 'anders zijn'. We spelen dikwijls spelletjes die de kinderen moeten toelaten elkaar beter te leren kennen.